HTML

Magamról

Gondolatok közéletről, az ország és Európa sorsáról

Találkozzunk a Facebookon!

        

Friss topikok

  • SomTom: Kedves Péter & PM! Az ilyen típusú politikai kardozásra nyilván szükség van, de azt állítom - ... (2014.05.10. 12:22) Lehet-e megújulni Molnár Zsoltokkal?
  • Szilveszter Horváth: Kedves Mihály! Köszönöm a gratulációt. Ám nem annyira az én érdemem. Egy sorstársi közösségben si... (2013.12.14. 11:22) Az aluljáróban
  • : @imres: Miért is elvtárs? Konkrétan mitől lenne ez propaganda és idióta? Tényleg elkeserítő az ily... (2013.09.27. 19:01) Nép véleménye? Kösz nem!

Az utóbbi időkben nagyon sok szó esik hajléktalan embertársainkról. Sokan írtak már arról, hogy mennyire kegyetlenek a hajléktalanságot kriminalizáló kormányzati és önkormányzati intézkedések, sok szó esett arról is, hogy milyen eszközökkel lehetne segíteni ezen embertársainknak.

A hajléktalanságról folyó diskurzusban ugyanakkor fájóan kevés szó esik azokról az emberi érzésekről, tragédiákról, amelyek egy-egy hajléktalan ember sorsában jelen vannak. Meggyőződésem, hogy az elhagyatottság, a kiszolgáltatottság és elkeseredettség emberileg nehezen érthető meg azoknak a szerencséseknek, akik esténként egy lakásban hajtják álomra a fejüket még akkor is, ha segítőkészen, empátiával fordulnak a hajléktalan emberek felé.

Meg akartam érteni és meg akartam tapasztalni azokat az érzéseket, amelyekkel a budapesti aluljárókban éjszakázó hajléktalan emberek nap, mint nap átélnek, ezért a napokban az egyik belvárosi aluljáróban töltöttem az estét, kora éjszakát. Szeretném veletek megosztani a tapasztalataimat, mert ugyan nem értek a pszichológiához, de mégis mélységesen megdöbbentett az, hogy milyen érzelmi hullámokon mentem keresztül abban a néhány órában, annak ellenére, hogy tudtam, nekem van fűtött szobám.

Az első élményem még az aluljáró felé menet közben ért. Ekkor már kopottas ruhában, reklámszatyorral a kezemben, fejembe húzott kapucniban gyalogoltam az Astoria felé. Megdöbbentő és ijesztő volt az, hogy az emberek sokkal nagyobb ívben kerültek ki, mint fél órával azelőtt és a szemkontaktus másokkal már szinte lehetetlen volt. Amikor megérkeztem az aluljáróba, leterítettem a kartonpapírt a hideg kőre, letettem magam mellé a szatyromat, és leültem. Ekkor következett be bennem egy elképesztő változás. Ahogy magamra terítettem ócska pokrócomat, kitettem a Fedél Nélkült, egy olyan kitaszítottság-érzés lett úrrá rajtam, amit szavakkal nehéz leírni. Úgy éreztem, hogy már nem vagyok része annak a társadalomnak, melynek tagjai felém magasodva haladnak el mellettem.

 i-HtdDrHR-XL.jpg

Próbáltam felvenni a szemkontaktust a munkából, vásárlásból hazafelé tartó emberekkel, de érdeklődő pillantásokat nem sikerült elkapnom. A legtöbben elkapták tekintetüket, de nagyon fájó volt észrevenni, hogy milyen sok gúnyos, lesajnáló arcot láttam. A több órányi ottlétem alatt egyébként senki nem állt meg, senki sem adott ételt vagy aprópénzt. Hangsúlyozom, nem akarok ítéletet mondani ezen emberek felett, de belehelyezkedve ebben a helyzetbe, minden frusztráció sokkal élesebben hatott.

Ami az „utca” többi szereplőjét illeti, vegyesek voltak a tapasztalataim. Akikben nagyon kellemesen csalódtam, azok az aluljáróban szolgálatot teljesítő rendőrök, akik annak ellenére sem zaklattak, hogy az embertelen jogszabályok értelmében éppen szabályt sértettem. Nem zaklattam senkit, láthatóan nem voltam sem a közbiztonságra, sem a közegészségügyre veszélyes, békén hagytak. Intézkedtek viszont egy csoporttal szemben, akik láthatóan részegen hangoskodtak, másokat zaklató módon, útjukat elállva kéregettek. De itt is elég volt egy figyelmeztetés, csupán azokat igazoltatták, akik fiatalkorúaknak tűntek. Köszönöm a rendőröknek, igazán emberi módon szavatolták az aluljáró biztonságát.

Néhány órának el kellett telnie, hogy más, az aluljáróban „élő” ember megszólítson. A már fentebb említett csoport tőlem nem messze ült a földön. A „főnökük” átszólt nekem és aziránt érdeklődött, hogy mióta vagyok az utcán. Mikor mondtam neki, hogy nemrégen, felvilágosított arról, hogy ez az ő aluljárójuk, és ha ott akarok aludni, fizetnem kell 500 forint helypénzt. Erre természetesen nem voltam hajlandó, mire kilátásba helyeztek egy kiadós verést, amiből azért szerencsére nem lett semmi. Rémisztő volt megtapasztalni, hogy az utca farkastörvénye mennyire kiszolgáltatottá teszi a magányos hajléktalan embereket.

i-BHcSjBN-XL.jpg

Egy idő után már nagyon fáztam, nem bírtam tovább, felálltam és összeszedtem a kis csomagomat, elindultam hazafelé. Ahogy elhaladtam a valóban hajléktalan emberek mellett, élesen belém hasított a lelkiismeret furdalás, hiszen ők nem tudnak kilépni helyzetükből, ki kell bírniuk azt a tengernyi mellőzöttséget, lenézettséget, kitaszítottságot, amit én is valamennyire megtapasztaltam. És, hogy mi értelme volt az egésznek? Másnap kerestem az utcán, aluljárókban lévő hajléktalan emberek tekintetét, próbáltam az apró mellett egy kis bátorító mosolyt is adni nekik. Tudom, ettől nem fog a sorsuk megoldódni, de higgyétek el, egy-egy gesztus nagyon sokat ér ezeknek az embertársainknak. Főleg ezekben az időkben, mikor a hatalom szégyellnivaló, eltakarítanivaló csúfságnak tartja jelenlétüket.

(Fotók: Kanya Andrea)

Címkék: hajléktalanság

51 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://szilagyipeter.blog.hu/api/trackback/id/tr115687343

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az aluljáróban 2013.12.13. 13:00:01

A több órányi ottlétem alatt egyébként senki nem állt meg, senki sem adott ételt vagy aprópénzt.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsanna Orbán 2013.12.12. 12:38:10

Na látod, ahogy nem volt szemkontaktus, úgy bejegyzés sincs. Akik bármilyen módon hozzászólnak, vagy szabályokat, törvényeket hoznak a hajléktalanok sorsáról, fogalmuk sincs, miről beszélnek. Évek óta dolgozom hajléktalanokkal - önkéntesként! - úgy az Oltalomban, a fűtött utcán,
most a XIII. kerületben is. Rengeteg interjút készitettem önként jelentkezőkkel, soha nem a hidegre vagy az éhségre volt a legnagyobb panasz, hanem amit tapasztaltál magadon te is. számomra a legmegrázóbb vallomás az volt:egy hajléktalannak minden ünnep maga a pokol.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2013.12.13. 09:50:15

Ezt nemigen vállalta be senki rajtad kívül, respect.

Zsuzsanna Heltai 2013.12.13. 09:56:40

Tisztelt Péter! becsülöm a szándékát, sok törvényhozó és mások is tehetnének egy ilyen röpke tartamú próbát!Tovább kell lépni hasonló eszközökkel, felkelteni az átlagos normális polgár érdeklődését. Mi is sokat teszünk ezért saját településünkön. Fájó szívvel említem meg Önnek, milyen összefogás várható az emberektől, ha a demokratikus ellenzék is csak hatalmi kiszorítósdi példával jár elől??? Aktív DK tag vagyok. Akkor ezt nem kell Önnek magyaráznom, ugye, hogy mire is gondolok? Ezért fogunk bukni jövőre? Nekünk éppen Önöknek kellene a legtermészetesebb szövetségessé válni, hiszen azért váltunk ki az mszp-ből, mert ugyanazt művelik kicsiben, mint a fidesz! 2006 óta küzdünk pl. a pártfinanszírozás tisztába tételéért és számos másért, amit tisztítja a közéletet,progresszív és demokratikus.Mi lehetnénk a leg kézenfekfőbb szövetséges, ehelyett Önök paktumot kötöttek egy lejárt szavatosságú párttal. Csak a hatalomért? Üdvözlettel,még egyszer tiszteletem az akciójáért!Heltai Zsuzsanna DK tag,életében először tagja pártnak

Getta,grip 2013.12.13. 10:47:36

Ezek az emberek munkakerülők, alkoholisták, erőszakosak és megérdemlik a sorsukat. Utálom hogy állandóan kéregetnek az autók között, utálom hogy a bolt előtt megpróbálnak lejmolni. Elmesélek egy történetet hogy jobban értsék miről is van szó: éppen a Barátnőmet vártam a bolt előtt, Én maradtam kint a kutyával mert Ő tart a csövesektől. Előtte a trafikból jöttem ki egy doboz cigivel, akkor még dohányoztam. Odajön a csöves hogy látja hogy vettem cigit, adjak már neki egyet belőle. Adtam. Azt hittem elmegy de innentől kezdve már a haverja voltam. Elkezdte mesélni hogy reggel óta alig ivott és hogy lassan be kell néznie megint a mittudomén melyik presszóba mert már kezd kijózanodni, meg hogy nem érti hogy a laci haverja miért jelenti be neki hogy a sövény másik oldalára ment el szarni, meg mindenféle dolgaikról kezdett mesélni. Utána megkérdezte hogy adok-e neki pénzt is ha már így összehaverkodtunk.
Gyűlölöm őket, soha, soha többet nem adok egynek sem semmit, mert ezek élősködők és ha az ember a kisujját nyújtja nekik akkor az egész karját akarják. Menjenek el a városból, vigyék a szemetüket is és az egész csöves világot. A segítőik is menjenek.

William Kidd 2013.12.13. 10:54:35

Ha nemzetiszocializmus lenne, nem letezne ez a jelenseg, hogy hajlektalansag. Munkat, kenyeret! Nekem sem derogal megallni, nem mindig tudok, de lehetosegeimhez merten mindig adok penzt vagy etelt hajlektalanoknak. Ha ugy van veszek italt es dohanyt, ha nekik ez segit hat adok. Ez a mocskos, nepnyuzo zsido rendszer juttatott nagyon sok embert a tonk szelere- gondoljunk csak a devizahitelezesre- amely szazezreket taszitott nyomorba vagy kenyszeritett a szulofold elhagyasara. Ha egyszer eljon az a nap, rendet fogunk rakni. Ennek legfobb akadalya a penzugyi hatterhatalom es hazai kollaborans politikai elitje, amely alatt az egesz jelenlegi mocskot ertem, akik ma a Parlamentben poffeszkednek, az osszes partot. Mocskos korrupt banda.

monddazigazatmar 2013.12.13. 11:12:50

Mi a bánat van a ballibekkel, hogy most hirtelen mindegyiknek kedve támadt csövest játszani?
Tegnap is lement egy csapat jól táplált majom bohóckodni az aluljáróba, ma meg ez... Röhej.
Legalább összepisáltad magad, hogy hitelesebb legyél?
Nem keresték a szemkontaktust? Minek keresték volna? Hogy kötekedésnek vegye a csöves, vagy hogy odajöjjön kunyizni? Elkerültek? Hát ja, ki akarja a masszív pia, húgy, és egyéb szagot érezni?
Ha elgondolkodsz, akkor vagy te, a műhajléktalan, meg van 10 másik, akik csoportosan elkövetett garázdaságot, zsarolást, fenyegetést meg még 3 másik törvénytelenséget követtek el, amikor pénzt kértek magyarul simán bűnözők.

Gera 2013.12.13. 11:43:28

A posztoló szépen bemutatta a hajléktalanokat. Volt az aluljáróban ő, aki ugye nem is az, meg a részegen óbégató, másokat zaklató, őt veréssel fenyegetve zsaroló többiek. Hát, nem lettek szimpatikusabbak :)

patkányarcúáginéni 2013.12.13. 11:43:54

hülyegyerek, mit akarsz? maradjon úgy minden, ahogy eddig volt?

ja, hogy a "hatalom" nem tetszik, mert tenni próbál valamit...

Drago Brutic 2013.12.13. 12:21:57

Első olvasatra kissé lájtosnak éreztem az akciót, de amikor olvastam, megváltozott a leányzó fekvése. Fontos, hogy egy politikus testközelből ismerje a problémát. Tarlósnak is tudnám ezt javasolni, mert ez az egész egy életidegen dolog. Több ezer embert nem lehet eltüntetni! Max. kitolni a problémát a Belvárosból. Zuglóba már évek óta "özönlenek" a hajléktalanok, majd most még több jön, ergo minden a külvárosban jelentkezik újra. Vagy ki az a hülye, aki azt gondolja, hogy egy ember leél egy életet egy szar melegedőben? Egész nap ki sem dugja az orrát? A politikusok talán élnének így?

Mária 2013.12.13. 12:22:01

"Ahogy magamra terítettem ócska pokrócomat, kitettem a Fedél Nélkült, egy olyan kitaszítottság-érzés lett úrrá rajtam, amit szavakkal nehéz leírni. Úgy éreztem, hogy már nem vagyok része annak a társadalomnak, melynek tagjai felém magasodva haladnak el mellettem."

Ez egy baromság. Hazudik a kedves posztoló.

A kedves posztoló, aki pártérdekből és kampánycélokat követve lett néhány órára álszent és képmutató módon szalon-hajléktalan, SEMMIT nem érezhetett meg abból, milyen élete lehet egy olyan embernek, aki a nyugodt, biztosnak tűnő polgári életéből hosszú és kínkeserves időszak alatt csúszott le a teljes reménytelenségbe.

Szégyellhetné magát a posztoló, hogy a legnyomorultabb rétegek sorsából csinál paródiát, beöltözik a szánalmas jelmezébe, és van pofája beülni a nyomorultak közé, hogy begyűjtsön a provokációjából írt posztocskával pár plusz szavazatot.

Bár szerintem úgyse fog sikerülni, mindenki utálja az ilyen gátlástalan, a saját érdekei miatt a mások sorsát bármikor leplezetlenül szembeköpő és kifigurázó alakokat.

*

"Egy idő után már nagyon fáztam, nem bírtam tovább, felálltam és összeszedtem a kis csomagomat, elindultam hazafelé. "

Ki se kellett volna menni. Na persze, akkor miből íródott volna így Karácsony előtt egy ilyen mocskos, demagóg kampányposzt?

*

Kis gyufaáruslánynak nem akarna beöltözni esetleg a kedves posztoló? Azt a sztorit tutira zabálnák a népek, a főnökei meg elégedetten dőlhetnének hátra a pártközpontban.

Jaj, hiszen akkor a végén meg is kellene halnia, az meg milyen lenne már, hiszen halottan nem ülhet vissza a kényelmes autójába, hogy időben hazaérjen Szilveszter éjjelén a pezsgőbontásra.

2013.12.13. 12:25:58

Hát elnézést, de én nem ájuldozom attól, hogy egy péemes hipszter felvett egy dzsuvás kabátot, és pár órára kiült a kőre, aztán fantasztikus megvilágosodáson esett át. mellesleg az egyetlen értékelhető és releváns motívum az aluljárót pénzért használni engedő csövesek jelenete, hát ennyit érnek, egymást is felkoncolnák öt forintért. A szállóra is mindig azt mondják az okosok, hogy de hát olyan nem biztonságos, szegények azért nem mennek be, de könyörgöm, ők vannak ott, miattuk nem biztonságos, ők verik, lopják meg egymást, és a jogvédők meg ezt eladják rettenetes körülményként. Bezzeg amikor kiküldték a zsarukat, akkor meg rendőrállam volt.

E.T.A. 2013.12.13. 12:40:13

ez a poszt tipikus liberális marhaság. Már elnézést, semmiképpen sem szeretnék nagyképűnek, vagy érzéketlennek tűnni, de kit érdekelnek az aluljáróban fetrengő hajléktalanok? Miért nem azokat segítjük, akik dolgoznak, adóznak, mégis hónapról-hónapra élnek? Vagy miért nem a pályakezdő, dolgozó fiatalokat segítjük, hogy 26-30 évesen még ne egy félszobányi albérletből járjanak dolgozni? Ehelyett ezekkel az "állatokkal" foglalkozunk akik a saját mocskukban fetrengenek részegen.
Erre persze nem terjed ki a liberális maszlag...

2013.12.13. 12:44:38

@E.T.A.: nagyon jó kérdés, épp a napokban fejtegettem valamelyik blogban, hogy megy az eszetlenség, hogy annyi üres lakás van a városban, miért nem költöztetik be őket oda, erre mondtam, hogy érdekes módon a fiatal, kispénzű, dolgozó, netán gyereket vállalni akaró, de saját lakás nélkül nem tudó fiataloknak miért nem ajánlgatnak ilyesmit a liberális urak? Miért mindig a herék vannak a fókuszban, miért nem a dolgozó, jobb sorsra érdemes küszködő emberek?

2013.12.13. 12:50:49

@E.T.A.: egyébként tök világos, hogy ez azért van, mert ezek a péemes meg hasonszőrű fiúk/lányok többségében budai úrigyerekek, akik a magán, vagy jól elszeparált egyéb gimiből kijőve már rohannak is a bölcsész, meg jogász szakokra, aztán ülnek bele az előmelegített székekbe, és egész egyszerűen nem ismerik, nem tudják a valós problémákat, például a fiatalok pályakezdő nehézségeit, az anyagi gondokat, a közbiztonsági problémákat, nincsenek csóró barátaik, az utcájukban nincsenek hajléktalanok, nem fordul elő, hogy hó közepén kiürül a tárcájuk, nem a többség rögvalóságában élnek. Ezért olyan problémákat karolnak fel, amit mondanak nekik, amit hallanak hasonszőrűektől, amiket tanulmányokban olvasnak például az ilyen hajléktalandolgokat. De igazából közük nincs hozzá, ahogy az a fenti posztból is árad, csávókám öt perc alatt tökéletesen beleélte magát az évek óta az utcán elő emberek helyzetébe, csüccsent egy órát, aztán kihűlt az alfele, és szedte a sátorfáját. Hazaérve meg előjött belőle az empátiaroham. Szánalmas igazából.

Gera 2013.12.13. 12:53:11

@shitgun: Nekem van egy üres házam, amit jövőre szeretnék felújítani és nagyon nem szeretném, ha ezek a szemét komcsik bárkit beköltöztetnének :) A sajátjukba azt költöztetnek, akit akarnak.

Gera 2013.12.13. 12:55:38

@E.T.A.: Mi a liberális ezen? Ez kő balos dolog. Ha előtör a liberális énem, akkor azt mondom, hogy felőlem ott isszák magukat halálra, ahol akarják, csak ne az orrom előtt, mert undorító és zavar.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2013.12.13. 13:08:09

Kedves Péter!

Ajánlok egy másik próbát is:

Menjen oda ezekhez az emberekhez, és ajánlja fel Nekik: Volna fizikai munka egy tanyán napi 5000 Ft-ért, + szállás.
Kérem ossza majd meg ez irányú tapasztalatait is egy ugyanilyen részletes leírásban. Borítékolom az eredményt.

telkoe 2013.12.13. 13:16:18

Szegeny elnyomott hajlekonyakat kitiltja a gonosz hatalom az aluljarobol hogy meg helypenzt sem szedhetnek. Ejropra, Tavares elvtars, segiccseg itten mar nacifasizmulas van!!!!

tejcsokoládé (törölt) 2013.12.13. 13:38:45

és olyan voltál, mint az igaziak, akik hetek óta nem mosakodnak, akik lopnak? igen, biztosan van kivétel, de valamiért én nem nagyon találkozom velük. jó tíz éve történt, huszonéves, vékony lány voltam, este 9 körül mentem haza a konditeremből. fehér nyáriruha, semmi extra, de látszott,hogy nem vagyok egy kétajtós szekrény. megálltam az oktogonon a könyvesbolt előtt, és egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy valaki teljes erőből egy teli üveggel hátbavág. büdös, koszos, részeg homeless volt. azóta nem adok senkinek semmit.
amúgy amit csináltál, annak nem sok köze van az ő valódi világukhoz szerintem, jó kis műbalhé, a mű kitaszítottság, hiszen attól, hogy valaki leül a fal mellé még nem lesz társadalmon kívüli, csak ő gondolja úgy. attól lesz társadalmon kívüli, hogy nem fogadja el és tartja be azokat a normákat, amit a többiek, hogy nem mosakszik, részeg, zaklatja az embereket. igen, ezekből nekem is elegem van.
ettől függetlenül sajnálom azokat (azt a jóval kisebb részt!!), aki tenne valamit a saját érdekében, de nehezen tud. a többség nem ilyen, hanem olyan, aki nem akar dolgozni, mert másoktól szerezni egyszerűbb.

imres 2013.12.13. 13:46:47

Azt hiszem, van egy lényeges különbség a normálisan gondolkodó emberek és Ön között. Normálisan gondolkodó ember szégyelli, ha olyan szituációba kerül, amit Ön önként, dalolva, bohóckodva előad.
Szilágyi Úr!
Életem egy nem túl sikeres szakaszában közel jártam ahhoz, hogy azoknak a táborát gyarapítsam, akiknek az életkörülményeibe Ön - hogy feldobja karácsony előtti hangulatát - belekóstolt.
Szégyelltem még azt is, hogy elmenjek a hivatalba kuncsorogni.
Ön önként demagóg bohóc.

___________________________ (törölt) 2013.12.13. 13:52:47

"Ekkor már kopottas ruhában, reklámszatyorral a kezemben, fejembe húzott kapucniban gyalogoltam az Astoria felé. Megdöbbentő és ijesztő volt az, hogy az emberek sokkal nagyobb ívben kerültek ki, "

Most ez komolyan megdöbbentő? Melyik bolygón élt eddig? Legalább legyen annyi őszinteség magában, hogy valahogy így írjon "ahogy arra sajnos számítani lehetett..."

Ráadásul tökéletesen logikus tartani azoktól, akiknek kevés a veszítenivalójuk. Hiszen ők sokkal kevesebbt kockáztatnak, ha mondjuk kedvük lenne megverni valakit. Mindig ez a két véglet a legveszélyesebb: aki annyira alul van, hogy nincs veszítenivalója, és aki annyira felül van (gazdag, hatalmas), hogy úgy érzi, hogy úgysem veszít. Ezért mindig a közép a legmegbízhatóbb.

"Rémisztő volt megtapasztalni, hogy az utca farkastörvénye mennyire kiszolgáltatottá teszi a magányos hajléktalan embereket."

Gyönyörű megfogalmazás. Miért nem úgy fogalmaz, hogy rémisztő, hogy a hajléktalanok sem mind ártatlan áldozatok, hanem jópár közülük a maga szintjén maffiózó? Én biztosan azt írtam volna a maga helyében, hogy amelyik csöves képes a másik szerencsétlentől maffiastílusban pénzt követelni, mert ez az "ő aluljárója", az bizony meg is érdemli, hogy csöves legyen, mert oda való!

Számomra visszataszítóen őszintétlen, nárcisztikus ez a cikk, egy olyan ember írása, aki vagy mások, vagy maga előtt, de elkeseredetten igyekszik az ítélkezés nélküli együttérzés szentjének beállítani magát. Erősen átjön az erőlködés.

Narancskommunista (törölt) 2013.12.13. 14:11:07

@shitgun:
Nem érzed, hogy ez egy kicsit sablonos? Eddig egyetlen párt vezetése jött létre kimondottan bölcsészekből, az a Jobbik, egy másik meg kimondottan jogászokból...

2013.12.13. 14:15:06

@Narancskommunista: A PM meg nyilván harcedzett kőművesekből áll. A jellemzésem egyébként en bloc igaz a politikusokra.

Narancskommunista (törölt) 2013.12.13. 14:17:46

@shitgun:
Meg például a szülővárásomban a 90-es évek elején jól látható volt az a folyamat, ahogy zárnak be a gyárak, és évről évre egyre több a hajléktalan. Pedig nem elmaradott megyéről van szó. Akik akkoriban sikeresen elkerülték ezt, átélhették azt, hogy akár ők is kerülhettek volna az utcára. Szvsz pont azok vannak elszeparálva a valóságtól, akik általánosítva ítélkeznek az összes hajléktalan felett. Más kérdés, hogy kurvára nem az a lényeg, hogy tehetett-e róla, hogy oda került, már csak azért sem, mert ugye egy ugyanolyan hibával, amivel valaki hajléktalanná válik, egy más háttérrel rendelkező nem válna feltétlenül hajléktalanná, tökéletesnek meg senki sem nevezhető, hanem az a lényeg, hogy a problémát kezelni kell valamilyen módon. Én a radikális módszereknek sem lennék az elrontója, akár kényszerrel megtanítani őket a munkára, bár mondjuk ez érdekes lenne abban az országban, ahol pont ugyanazok, akik ezt követelik, lennének a leghangosabbak, hogy ezzel mások elől veszik el a munkát. Viszont a látszatmegoldásoknak nem vagyok híve, hogy tiltsuk ki őket, de közben ne kínáljunk nekik normális alternatívát.

Narancskommunista (törölt) 2013.12.13. 14:20:11

@shitgun:
Tarlósra is? Mert én őt például realitások talaján lévőnek tartom, csak egy baj van bele, hogy egy bunkó paraszt, és ennek megfelelően viszonyul a problémák megoldásához is, viszont még inkább ezerszer ő, mint a fityiszes kerületi kiskirályok.

s 2013.12.13. 14:44:57

Nem kell az utcán élni. Be kell menni fedett helyre, tisztálkodni kell, és próbálkozni bármilyen munkával. A lényeget kihagytam. Piálni TILOS.

telkoe 2013.12.13. 14:48:48

@Shenpen: Probal egy kis politikai toket csiholni a hajlektalanokbol. Nem szabad irigyelni Petiketol sem, egy kis hajlektalanos pozolgatas jol johet a nagy balos helyezkedesben.

Azt meg nem az ilyen blognyikhajoktol kell varni hogy a csovik ne az aluljaroban nyuljak le es verjek egymast.

jewel79bp 2013.12.13. 15:06:52

@E.T.A.: én is kérdezném: mi ezen a liberális?... A liberális nézet szerint joguk van ott lenni az aluljáróban, ha nem zavarnak senkit, amúgy meg egyék meg, amit főztek... Ez a poszt sokkal baloldalibb, nagyon is az, érezzük át szegények sorsát, karoljuk fel őket, milyen szar nekik... Érdemes megkülönböztetni a két álláspontot és értékrendet...

Baloldali érték 2013.12.13. 15:11:59

Kezdődik a hajléktalanszezon, legalább is a liberális bloggerek között...

Csak el kéne már dönteni mi a jó, mert ha Tarlós begyűjti őket az utcáról akkor a fasiszta rendőrterror van, ha meg hagyja őket kint megfagyni akkor fasiszta kirekesztés.

Zsuzsanna Heltai 2013.12.13. 15:12:09

T.Szilágyi Péter, nem irigylem ezért, amit itt kiosztott Önnek a fafejű, érzéketlen emberek bőséges kínálata. Megköszönöm, ha korábbi bejegyzésemre válaszol érdemben!

Kurt S. Earp 2013.12.13. 15:12:56

“...Meggyőződésem, hogy az elhagyatottság, a kiszolgáltatottság és elkeseredettség emberileg nehezen érthető meg azoknak a szerencséseknek, akik esténként egy lakásban hajtják álomra a fejüket még akkor is, ha segítőkészen, empátiával fordulnak a hajléktalan emberek felé....”
Durva általánosítás és a rendkívül gyenge empatikus képességet jelző megjegyzés, egy politikus szájából egyenesen öntökönszúrás. Tényleg azt feltételezi, hogy bármely, átlagosan intelligens és átlagos átérző/beleérző készséggel működő embernek jéggé kell dermesztenie a seggét egy aluljáróban ahhoz, hogy megértse milyen nehéz sors lehet a hajléktalanság?
Rácsodálkozott a hajléktalanok világára és Megrendítette a valóság? De durva lehetett.

Jobbik szavazóként is azt kell mondjam , Tarlós István, az ún. balliberális ellenzék által véresen meghurcolt hajléktalan-rendeletének megalkotása mögött valószínűleg több együttérzés és szerencsétlen sorsú embertársai iránt érzett aggódás húzódik meg, mint amit ön egész, még 2014-ig tartó politikai pályafutása alatt összeszedni képes.

Lépjen ki a valóság mezejére többször.
Kilépni már tud, ez bizonyított tény.

poszt: “...A „főnökük” átszólt nekem és aziránt érdeklődött, hogy mióta vagyok az utcán. Mikor mondtam neki, hogy nemrégen, felvilágosított arról, hogy ez az ő aluljárójuk, és ha ott akarok aludni, fizetnem kell 500 forint helypénzt. Erre természetesen nem voltam hajlandó, mire kilátásba helyeztek egy kiadós verést,...”

@Zsuzsanna Orbán: “...Rengeteg interjút készitettem önként jelentkezőkkel, soha nem a hidegre vagy az éhségre volt a legnagyobb panasz, hanem amit tapasztaltál magadon te is. számomra a legmegrázóbb vallomás az volt:egy hajléktalannak minden ünnep maga a pokol...”

Nem kell ide Ünnep.
Pokol ez mindenképpen.

Én azért azt kívánom azoknak a kommentelőknek,-és minden kommentet elolvastam- akik itt gyilkos, lekezelő, fensőbbséges, de nyilván sok igazságot , valóban jogos kritikát is tartalmazó és rossz tapasztalatok által megerősített véleményt mondanak ezekről a hajléktalan, nyomorult emberekről, hogy soha-semmiképpen se tapasztalják meg ezt az életet, amit ők nap-nap után élni kényszerülnek.

Jókivánságnak mára ennyit.

Baloldali érték 2013.12.13. 15:13:42

@shitgun: "A PM meg nyilván harcedzett kőművesekből áll."

akik még szabadok is :O

2013.12.13. 15:15:31

@Narancskommunista: Tarlóssal hasonlóképpen vagyok, egy paraszt, az biztos, de legalább képes meglátni a gyakorlati problémák egy részét, és píszískedés nélkül beszélni róluk, néha még intézkedni is. Inkább ő, mint a szépelgő fotellibsik.

2013.12.13. 15:19:11

@Baloldali érték: tanuld meg, hogy_mindenképpen_fasiszta terror van. Ezen pedig csak a PM/Együtt/MSZP segíthet, mert ők demokraták, amit már sokszor bizonyítottak is.

bőrmók 2013.12.13. 15:25:35

@Getta,grip: primitív vagy. Az utcán lenne a helyed!

bőrmók 2013.12.13. 15:34:20

@tejcsokoládé: Nem kell valakit üveggel hátbavágnod, hogy "kitaszított" legyél. De még csak alkoholistának sem kell lenned. Sokan gondolkodnak úgy mint te, pedig mindenki tudja ezt.
Az egész a felelősséghárításról szól.. ürügyet keresel, hogy ne kelljen ránézded ezekre az emberekre, hogy ne kelljen egy pillanatra sem belegondolnod, mi történik velük. Kicsit megértem ezt is, de elszomorít.

Lovag Mihály 2013.12.13. 15:58:07

Ez a történet totál kamu.

Lovag Mihály 2013.12.13. 16:05:00

@Zsuzsanna Heltai: Senkit nem érdekel egyik bejegyzésed se.

Hérics 2013.12.13. 16:16:51

@Mária: Nagyon jól látod a poszt lényegét. Aljas és szemét dolog így plusz szavazatokat, gyűjtögetni. Azóta már minden bizonnyal tele van a Face ennek a nyomi gyereknek a posztjával, és a sok hülye meg nyalja befelé. Péter Őn meg máskor inkább adakozzon a Város Mindenkié csoportnak. Nagyon felháborító és nyálas történetecske ez.

OftF 2013.12.13. 16:37:36

Vicces, hogy azon megy a vita, hogy ez a poszt liberális, vagy balos. A liberalizmus idehaza nemlétező. Nekünk nem jutott ilyen párt egy se, mert a másik elfogadásáról papolókat itthon nem érti senki, és most már nem is fogja. Ezért nem értetek egyet, hogy ez most liberális faszság, vagy balos faszság. Pedig ugyanarra gondoltok. Ezért alakult ki a "ballib" szó is, tessék használni. Csak idegen nyelvre ne fordítsátok le, mert elvész, de legalább is torzul a jelentése.
Az MSZP egyébként nem balos, még csak nem is demokrata, a büdös életben nem volt az, élősködő komcsi volt mindig, az is marad. A magukat liberálisnak valló pártok vették fel azt a fonalat is, ami egy klasszikus balos feladat lenne: a társadalom alsó részének képviselete. Ezért mondják most erre a posztra sokan, hogy liberális faszság.

Na és hogy a posztról is szóljak: Szerintem is faszság, a képmutatás szép példája. Beült egy délutánra a moziba, aztán csodálkozik, hehe. Ebben sok fenti szólással egyetértek, nem is részletezném jobban, megtettétek.

monddazigazatmar 2013.12.13. 17:06:21

@bőrmók: Nem nagyon tudsz olvasni ugye?
A tejcsokoládé azt írta le, hogy 45 kilós lányként az első élménye a hajlékonnyal az volt hogy jól hátbabaszták.
Azóta nem nagyon tudja szánni a sok rohad lump részeg tetűládát.

dextercapo 2013.12.13. 17:33:50

ertekes tapasztalat volt . nekem is , aki csak olyan tavolrol lattam hajlekonyt hogy munkat es szallast adtam nekik . liberalistol nem szabad kitartast es gerincet varni .
jovo heten ehsegsztrajkot kene tartani amig meg nem ehezel :)

ami egyertelmu a posztbol : hipszternek lenni meno , a tescos szatyor a huszonegyedik szazad tarisznyaja , a farkasok kozott farkastorvenyek uralkodnak es ennek megvaltoztatasara a vadasznak csak korlatozott eszkozkeszlete van , a farkasok meg ezt epitik ki , mert ezt tudjak . a rendorok nem tartatjak be az ervenyes torvenyeket , ezzel szabotalva azt hogy a szabalyokrol kideruljon hogy jok-e , kivihetok-e , mukodnek-e , kell-e finomitani , modositani , fenntartva azt a fertozo gocot amibol barmikor ujratermelodik a problema , mert ahol harom lmp-s hajlekony elhuppoghet a sarokban ott elfer meg ketto , aztan mar lehet helypenzt szedni , amit keregetesbol kell osszeszedni , az agressziv keregeto tobbet keres mint a tutyimutyi es elkezd kialakulni egy , a mi tarsadalmunkkal parhuzamos szubkultura ami nem tiszteli a szokasainkat , szabalyainkat - azokat a szokasokat es szabalyokat amik letrehoztak es osszetartjak ezt a tarsadalmat - tehat nem csak relative jok hanem abszolut ertekben is . ergo minidig lesz hajlektalanproblema amig ezt meg nem oldjuk.

kedves liberosok , tudom hogy minden penz amit nem ti kaptok jogvedelemre , a diktatura finanszirozasa es a megoldas soha sem elfogadhato , csak a szokasos szlogen megy :"ez egy nehez , komplex problema , sok munkaval , penzzel , sok ido alatt lehet csak megoldani" - de ez a szamomra es a tobbieknek azt jelenti :"barmit csinalok is , nem lesz eredmeny , mert akkor nincs mibol elnem , a problemat fokozni akarom hogy meg tobbet lehessen ra kolteni rajtam keresztul , sokaig tart , tehat barmikor mondhatom hogy meg nincs kesz , a fejlodes nem lesz egyertelmu , tehat a koltsegvetesem eredemenye lehet a helyzet egyertelmu romlasa - es amig en hulyesegeket csinalok , mast nem hagyok ertelmesen beavatkozni , mert meg a vegen ingyen megoldja a problemat mint erpatakon"

Szilveszter Horváth 2013.12.13. 20:40:33

Sziasztok! A hajléktalanság egy állapot, azt jelenti, hogy egy embernek nincs hol laknia. Ezen belül minden hajléktalan más, egy külön világ.
3 évet dolgoztam segítőként a hajléktalan ellátó rendszerben. Az utolsó helyen vezető voltam, ez egy drága mintaprogram volt.Sajnos nem volt igazán érdemi beleszólásom a dolgokba, ezért eljöttem.
Két dolgot szeretnék mondani:
1. A hajléktalanoknak kb.3/4 -ed része alkoholbeteg. Először elsz alkoholista, és aztán hajléktalan. De a hajléktalan ellátásban dolgozók mindent tudnak az alkoholizmusról, semmit a felépülésről.
Egy része a hajléktalanoknak ezen kívül, vagy emellett pszichiátriai beteg is, többnyire ellátatlanul. A nem pszichiátriai beteg alkoholistáknak lenne esélyük visszaintegrálódni az életbe, ha lenne alkoholrehabilitáció a számukra. De nincs. Én a "jó munkámért" ajándékba szerettem volna kiharcolni egy kicsiny rehabilitációs programot, de nem sikerült.Magam is alkoholista vagyok /voltam, de húsz éve teljesen absztinens életet élek. Az alkoholizmus a betegségem, a vele való foglalkozás a hobbim, szenvedélyem lett. VAn eü főiskolai diplomám is, ami szakmai képesítés, de csak szociális munkásnak alkalmaznak, mivel egyetlen helyen van alkoholrehab. tudtommal. Pro Domonak hívják a helyet.
Alapvetően kétféle hajléktalan szálló létezik. Az egyik az éjszakai menedékhely, ahol a csövesek sorbaállnak este és reggel kidobják őket. Ez katasztrófális. Ide nem akarnak bemenni a legtöbben.Itt valóban jellemző a lopás és a részegeskedés.
VAn a másik, amit átmeneti szállónak hívnak. Ezek viszonylag kultúrált helyek, a munkásszállóhoz hasonlítanak. Ide nehezebb bekerülni. Itt 24 órán kereszetül lehet bent lenni, mindenkinek van saját ágya, ágyneműje, szekrénye.Ami a vérlázító, hogy ezeken a helyeken kauciót és utána lakbért kérnek a hajléktalanoktól.Ez kb. 10 ezer ft nagyságrendileg. Akinek lakbérelmaradása van, azt többnyire kidobják. Ismertem olyan hajléktalan nőt, aki kurválkodással szedte össze a kaucióravalót, és befizette a szociális munkásánál! EZ ELLEN KÜZDJETEK! KÜZDJÜNK!
Én egyébként egy kvázi fideszes kezdeményezés által létrejött program vezetője voltam. Magával az ördöggel is szövetkeznék,ha alkoholrehabilitációt és/vagy lakbérmentes átmeneti szállókat csinálna!A hajléktalan problémát még soha nem oldotta meg egyetlen kormány sem, nem is lehet teljesen megszüntetni. Ugyanakkor létrejött egy kvázi iparág, szocmunkásokat ontó főiskolákkal, akiknek elemi érdeke a hajléktalanok reintegráció nélküli cirkulációja. Vannak persze jó kezdeményezések, de koordinálatlanok. Az egész szociálpolitika kaotikus, és ennek része a hajléktalan ügy is. Amely gyakran az érzelmekről szól, csakúgy, mint a drogpolitika és nem a szakmaiságról.Itt, ezekben a hozzászólásokban is gyakran érzelmi reakciókkal találkozhatunk, ami elsősorban a hozzászólóról szól, és nem a hajléktalanokról.No, ennyit mára. Horváth Szilveszternek hívnak, megtalálsz a facebookon. Búcsúzóul annyit, hogy egy társadalomra valóban nagyon jellemző, hogyan bánik a kisebbségekkel és az elesettekkel.

bőrmók 2013.12.13. 23:12:08

@monddazigazatmar: igen, köszönöm, én is olvastam

bőrmók 2013.12.13. 23:27:34

@Szilveszter Horváth: múltkor egy hajléktalan beszélgetett mellettem egy fickóval egy megállóban, és elmondta azt, amit már máshonnan is hallottam, nevezetesen hogy az éjszakai szállónál az utca is jobb, még télen is.
És igen, mondjuk ki: ez egy beteg társadalom. Ha valaki a földön fekszik, abba itt belerúgnak, nem csak átvitt értelemben.

Szilveszter Horváth 2013.12.14. 11:22:13

Kedves Mihály!

Köszönöm a gratulációt. Ám nem annyira az én érdemem. Egy sorstársi közösségben sikerül józanodnom. Az én bajom az, amibe bele is betegedtem, hogy végső soron az elmúlt 20 évben azzal foglalkoztam a legtöbbet, hogy más alkoholistákon hogyan lehet hatékonyan segíteni (nem mindenkin, csak aki hagyja, elfogadja, nem tagadja...ez a szám a hajléktalan alkoholisták esetében sem több egynegyednél)de nem tudom ezt dolgozni, mert minden szarra van pénz, hajléktalan ellátásra is milliárdok, csak pont erre, azaz alkoholrehabilitációra nincs. (Normál alkoholistáknak is elvonó van, ami méregtelenítés, de nem egy rehabilitáció, ami az alkohol nélküli élet újratanulása.)
Holott egy aktív alkoholista a büdös életben nem áll saját lábra. Ez van. Néha olyan őrültségek miatt nem lehet rehabilitációs intézményt csinálni, hogy a törvény szerint saját konyha kell, amiben főznek a manusoknak, de az ANTSZ szerint nem volt elég a légköbméter...nem is lett rehabilitációs szálló.
arra, hogy az utcán megfagynak a berúgott hajléktalanok az ANTSZ nem mond semmit, mert nem az ő területe...néha a kórházakban azon vitatkoznak a mentősökkel, hogy a behozott elájult összehugyozott hajléktalant melyik utca hány szám alatt találták, hátha egy másik osztály vagy kórház az illetékes...brrrr.
süti beállítások módosítása